Isnin, 15 April 2013

Ahmad Albab

Assalamualaikum... wee~~ tetibe dpt idea nk tulis blog.. korang nak tahu aku dapt idea dari mana? meh aku nak cerita..

tadi aku chat dengan sorang kawan aku.. bukan wechat ea.. chat kat fb.. bhahaha.. lepas tu aku cerita laa pasal sorg budak, dia update status..


Dear My Future Husband . Saya tak mintak banyak pun , tak mintak harta awak pun . Satu je saya mintak dari awak , TOLONG BIMBING SAYA KE SYURGA :')
lol... aku suka sangat sibuk hal org.. ayaya..=.=''

so aku ckp laa kat kawan aku ni.. dalam fb mmg biasa org cakap macam ni.. kat dunia sebenar macam mana laa..

lepas tu, kawan aku pon balas.. lawak sket chat dia.. hihihih..

''kalau aku rela pilih harta.. rupa tak penting.. yang penting harta..''

haha.. kalau korang baca yang kat atas ni mesti korang ingat dia materialistik kan? xla.. dia maksudkan lelaki tu dah ade kerja tetap.. boleh sara hidup diorang sekeluarga...

kata-kata dia ni membuat aku teringat cerita Ahmad Albab, lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.. kisahnya bahawa, ada seorang orang kaya.. dia mempunyai 3 orang anak perempuan.. dia bercadang untuk menjodohkan anaknya dengan orang kaya,, tapi, anaknya yang bongsu,bernama Mastura tak nak dikahwinkan dengan anak orang kaya..  so, bapak nya cabar dia supaya berkahwin dengan seorang lelaki miskin.. pengembala kambing,, miskin la tu..

kenapa Mastura tak nak kawen dengan orang kaya?? sebab dia berpegang kepada prinsip dia, bahawa ''kekayaan tidak memberi kebahagian..'' so, bapak dia nak tengok laa, konon anak dia bahagia kawen ngan orang miskin..

nak dijadikan cerita, si Syawal tu, nama laki Mastura, masuk dalam gua, berjumpa harta.. bertimbun-timbun banyaknya.. masalahnya, harta tu dijaga oleh jin.. kenapa nama dia jin.. aku pon tak tahu.. masa si Syawal ni nak ambik je harta tu.. tetiba..

''heeeyyyy manusia,, jangan kau sentuh harta itu.. itu harta Ahmad Albab yang punya.. hahahaha''

memang spooky la cara si jin tu ketawa, sampai si Syawal tu kecut perut.. laju si Syawal ni lari balik rumah.. terkejut semua isi rumah dia, Syawal  balik dalam keadaan mcm kena kejar hantu,, ayaya..

selepas beberapa tahun.. 

Mastura, bini Syawal, selamat melahirkan seorang anak lelaki.. tapi masalahnya, budak tu tak reti diam, menangis je 48 jam.. sampai tak larat Syawal dengan bininya melayan.. 

akhirnya, mereka memutuskan supaya anaknya dibawa jumpa datuk nya.. datuk dia siap sindir lagi ke Syawal, tak pandai jaga anak laa.. tak cukup makan laa.. ayaya,, datuk, datuk.. 

habis benda dalam rumah datuk dia mainkan.. sampai satu saat datuk dia ketuk pintu,.. then, budak tu berenti nanges.. terkejut kot.. tetiba ade bunyi sebalik pintu,, then, datuk dia isytiharkan..

''disebabkan dia berenti nanges bila aku ketuk pintu, aku nama kan dia Ahmad pintu..''

terkejut bapak dia.. haa.. bg nama anak pintu,, macam tak de nama len je.. then sekali lagi datuk budak tu isytihar..

''tak sedap plak nama Ahmad pintu.. pintu dalam bahasa Arab albab.. aku namakan dia.. Ahmad Albab''

teringat la si Syawal ni pasal jin kat gua.. dirampasnya Ahmad Albab dari dukungan datuknya, terus dibawa ke gua.. tak de dakwa dakwi lagi dah.. terus pergi jumpa jin.. meraung raung datuk Ahmad, cucu dia dibawa lari.. bhahaha..

kat gua, jin tu terbahak-bahak ketawa, ape yang kelakar aku pon tak tahu.. suka ati dia laa nak ketawa, aku tak peduli.. 

si jin ni bagi Syawal harta tu, dengan syarat, setiap satu purnama, Ahmad Albab kena datang main dengan anak jin dari kecik sampai besar.. jangan tanya aku berapa lama satu purnama, tanya orang yang lebih tua,, sebab aku tak tahu.. 

maka hidup la Syawal dengan isteri dan anak sebagai orang yang paling kaya.. Mastura bukan sahaja bahagia, malah menjadi isteri kepada orang kaya.. so, benarlah prinsip perempuan itu.. ^_^

ape jadi dekat kakak-kakak dia? suaminya pokai, bankrap, semua sebab dia kena bayar denda mencuri kat kedai emas.. hihu..

''kebahagiaan bukanlah datang dari kekayaan.. semua itu rezeki dari Allah''- Syawal si pengembala kambing

lebih kurang la ayat dia.. bhahah..

sekian.. 

6 ulasan:

  1. Balasan
    1. bhahaha,, hg pon jgn duk cri org kaye je.. ayaya..

      Padam
    2. =.='' aku ?? cari yg kaye ?? alamak nyer.. ak cari yg ank2 datuk jelaaa... huhuhuh

      Padam
    3. lol.. klu dh jodoh hang anak datuk,, nk wt cmne ye dak?

      Padam
  2. ooooo...oooooooooooooooooooooo.................

    BalasPadam

sila tinggalkan sepatah dua kata sebelum berangkat ye~ ^_^