Ahad, 24 Mac 2013

~loghat~ ^_^

Assalamualaikum.. hari ni aku nak cerita pasal loghat.. loghat, apa yang korang paham pasal loghat? lol.. aku pon tahu,, xsempat nak kaji dalam2.. =.=''

tapi ada sesetengah negeri yang aku tahu loghatnya..

negeri sembilan:
apo kono eh jang?
(kenapa dgn kau haa?)

kelantan:

toksey kawe nge mung.
(tak nak kawan dengan ko)

terengganu:

guana gamok lening?
(apa cerita sekarang?)

kedah:

hang tunggu sat noh?
(ko tnggu jap ea?)

tu jer la yang aku tau, yang lain aku tak tahu.. =.=''

tapi sekarang aku bukan nak membandingkan loghat sape paling hebat.. aku malas nak banding2 ni..tp hari ni aku sekadar nak protes je tentang pemikiran sesetengah orang..

aku mintak maap kalu ade yang terasa, sebab aku dah tahan pendam bende ni.. aku nak luah jugak gane2 pon,,

so hari ni, aku nk ckp psl loghat, ak nak gne loghat ganu, pye dok paham google okey?

ginim, baru nim aku ad bce status se page nim, ak pom dok ingat ane nape ye kabo. ak wi sinopsis jelah..

ye kabo ginim, orang ganung gi KL, mri ganung cakap KL lalu, hebak mg, mg jgn wak bajet gtu r ckp luo ble balik kappung..bla3,, ak dok ingat orh..

dulu aku penoh gop, ade sorg semek kat koloh aku, ye wahi cakap luo, so ramai org nyapoh nge ye,, katenye, org ganung ckp r ganung, bakpe nak cakak KL nye.. =.=''

dear orang ganung..
ambe sebagai orang luo, merasa betapa plek nya pemikiran mg.. kalu ar mg tau bahawasanya, BAHASA MELAYU pure difahami oleh semua orang.. manakala LOGHAT TERENGGANU pure difahami oleh saing kita je..

syes aa, belom2 ni aku dok pahang pom npe mg kabo,, ye laa, sejak bertahun aku duk ganu, aku makin paham r ngan loghat korang..

listen,, aku dok duli r kalu korang nak mengagungkan loghat korang, tapi jgn lah sampai membenci orang ganung hok cakap luar, or bahasa mudahnya, BAHASA MELAYU PURE..

one day, mereka akan berhijrah ke negeri orang, so, kalu diorg cakap loghat ganung gop, orang len dok paham r.. ngerti? so, aku rasa tak de salahnya kalu mereka nak cakap BAHASA MELAYU PURE tanpa LOGHAT TERENGGANU..

kan lebih bagus praktis awal-awal cakap bahasa melayu pure? dari cakap bahasa kappung kita, orang len mne paham.. kalu paham mujur.. ngerti?

lagipon, ape salohnya kalu orang nak agungkan bahasa melayu? bahasa melayu bukan bahasa mg ke?
=.=''

ini yang berlaku kat terengganu, kat negeri lain aku tak tahu,.. sape dok stuju, komen. kita baloh dua.. =.=''

sekian
terima kasih kerana membaca ^_^

3 ulasan:

  1. lol... hahahaha betul doh owr.. ye ar. kene praktis dh kte nim, nok2 nk g u dh ekg... hom, ak ade stu cter spupu ak org ulu.. so, bhase ganu nyer ulu lar skit, dtakdirnyer blaja d ngri org.. so, time prbentgan n prkenalkan dri.. ckp2 pnyer ckp. kne bo strang.. sbb xdok sorg pon phm mlenkan org trg yg ade ctu... hahaha pngalaman yg memalukan d hadapan org ramai.. mggu orentasi tuh... rama gler n malu gler,, ^_^

    BalasPadam
  2. lol,, lawak gler klu jd gtu,, haha.. praktis beno ye blue bear, ^_^
    kte praktis sme2 takpe,, hr tu dh praktis english.. skrg praktis malay plak,, haha,,

    BalasPadam

sila tinggalkan sepatah dua kata sebelum berangkat ye~ ^_^